کنکور دکتری تخصصی (Ph.D) 1404

آگاهی از شرایط و جزئیات برگزاری کنکور دکتری تخصصی 1404 برای شرکت کنندگان در این آزمون دغدغه‌های بسیار زیادی را ایجاد کرده است. این دسته از داوطلبان باید زمان این آزمون و نحوه برگزاری آن را به دقت بررسی کرده و تعداد دفترچه‌های آزمون و مدت زمان پاسخگویی به سوالات را ارزیابی نمایند تا بهترین نتیجه را به دست آورند. در این مقاله به معرفی کنکور دکتری تخصصی 1404 خواهیم پرداخت و مهمترین شرایط این آزمون یعنی زمان و نحوه برگزاری آن را مرور و بررسی خواهیم کرد. پس اگر شما هم به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید با ما همراه باشید.

کنکور دکتری تخصصی 1404

 

معرفی کنکور مقطع دکتری 1404

آزمون کنکور مقطع دکتری نیمه متمرکز که به آن ph.d نیز گفته می‌شود در سال 1404 مانند سنوات گذشته برگزار می‌گردد و هدف از برگزاری آن پذیرش دانشجو در این مقطع در دوره‌های روزانه، شبانه و یا نوبت دوم، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی و غیر انتفاعی و…. است.

این آزمون از ساعت ۱۴:۳۰ دقیقه بعد از ظهر آغاز می‌شود و درب‌های ورود به جلسه در ساعت ۱۴ یعنی ۲ بعد از ظهر بسته خواهد شد. پس توصیه می‌شود داوطلبان شرکت کننده پیش از بسته شدن درب‌ها حدود نیم ساعت قبل در محل برگزاری آزمون و حوزه امتحانی خود حاضر شوند.

ثبت نام در این آزمون به شکل اینترنتی بوده و از طریق درگاه و وب سایت اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی sanjesh.org صورت می‌پذیرد. داوطلبان واجد شرایط می‌توانند حداکثر در یک رشته امتحانی ثبت نام کنند. این افراد باید مجموعه امتحانی خود را متناسب با رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد و یا دکتری عمومی مطابق با جداول دفترچه راهنمای ثبت نام انتخاب کنند.

هر کدام از گروه‌های امتحانی تعدادی مجموعه امتحانی را در بر گرفته است. به طور کلی در این آزمون چیزی در حدود ۱۱۳ مجموعه امتحانی تدارک دیده شده و در سال گذشته حدود ۱۵۱ هزار نفر داوطلب با یکدیگر رقابت کردند. گروه امتحانی علوم انسانی شامل ۲۹ مجموعه امتحانی بوده و علوم پایه چیزی در حدود ۱۴ مجموعه را به خود اختصاص داده است.

این تعداد برای رشته‌های فنی و مهندسی به ۲۰ عدد می‌رسد و برای رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی ۱۸ مجموعه امتحانی تعیین شده است. تعداد مجموعه امتحانی برای گروه هنر ۷ مجموعه امتحانی و برای گروه دامپزشکی ۱۶ مجموعه است.

گروه امتحانی زبان نیز ۶ مجموعه امتحانی را شامل می‌شود. این آزمون دارای سه دفترچه سوال و ۳ پاسخنامه است که در روز آزمون به داوطلبان ارائه می‌گردند. شرکت کنندگان در این کنکور باید در ابتدا به سوالات آزمون زبان انگلیسی عمومی که با عنوان دفترچه شماره ۱ شناخته می‌شود پاسخ دهند.

پس از آن بسته دوم به آن‌ها ارائه می‌گردد که سوالات آزمون کنکور دکتری تخصصی ۱۴۰۳ و دروس استعداد تحصیلی را در بر گرفته است. دفترچه شماره ۲ نیز به همراه پاسخنامه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. در نهایت نیز سوالات تخصصی یعنی دفترچه شماره ۳ به همراه پاسخنامه در اختیار شرکت کنندگان قرار خواهد گرفت.

کنکور دکتری تخصصی (Ph.D) 1404
کنکور دکتری تخصصی (Ph.D) 1404

شرایط عمومی و اختصاصی شرکت در کنکور دکتری 1404

افرادی که تمایل دارند در آزمون کنکور دکتری تخصصی ۱۴۰۳ ثبت نام کنند باید برخی از شرایط عمومی و اختصاصی را در نظر گرفته و مقررات مربوط به وظیفه عمومی، مقررات ضوابط ثبت نام اتباع غیر ایرانی و…. را به دقت بررسی نمایند و یا بدانند که در رابطه با سهمیه رزمندگان و ایثارگران چه تدابیری اندیشیده شده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این موضوعات باید با شروع ثبت نام به درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش کشور مراجعه کنید.

داوطلبان این آزمون برای شرکت در جلسه امتحان باید در تاریخ و زمان اعلام شده از سمت سازمان سنجش آموزش کشور به وب سایت و درگاه اطلاع رسانی آن مراجعه کرده و اطلاعات شناسنامه‌ای خود را در آن وارد نمایند. از جمله این اطلاعات می‌توان به نام و نام خانوادگی، کد ملی، تاریخ تولد و…. اشاره کرد.

علاوه بر آن شرکت کنندگان آزمون کنکور دکتری تخصصی ۱۴۰۳ می‌توانند اطلاعات ثبت نامی خود که شامل مواردی از قبیل: شماره پرونده، شماره سریال، کد پیگیری و …. است را در سامانه وارد کرده و سپس از کارت شرکت در آزمون خود یک پرینت تهیه کنند.

پس از آن بر اساس آدرس و زمان تعیین شده بر روی کارت به حوزه امتحانی مربوط مراجعه نمایند. برای شرکت در آزمون کنکور دکتری ۱۴۰۳ همراه داشتن کارت شرکت در آزمون ضرورت داشته و باید داوطلبان اصل کارت ملی و یا اصل شناسنامه عکسدار خود را نیز به همراه داشته باشند.

 

مدت زمان پاسخگویی به سوالات کنکور دکتری تخصصی 1404

یکی از مهمترین نگرانی‌ها و دغدغه‌های شرکت کنندگان در آزمون دکتری تخصصی ۱۴۰۳ مدت زمان پاسخگویی به سوالات است. در این آزمون برای سوالات زبان انگلیسی عمومی و یا دفترچه شماره ۱ مدت زمان ۴۰ دقیقه‌ای در نظر گرفته شده است. این آزمون ۴۰ سوال دارد.

در حالی که داوطلبان باید به دفترچه شماره ۲ یعنی آزمون استعداد تحصیلی در مدت زمان ۵۰ دقیقه پاسخ صحیح ارائه دهند. این دفترچه شامل ۲۵ سوال بوده و چهار بخش اصلی را در بر گرفته است.

بخش‌های ۱ تا ۳ آزمون استعداد تحصیلی کنکور دکتری تخصصی ۱۴۰۳ برای متقاضیان و شرکت کنندگان در گروه‌های امتحانی علوم انسانی، علوم پایه، فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان مشترک بوده و تمامی متقاضیان صرف نظر از گروه امتحانی خود باید به سوالات این سه بخش پاسخ دهند.

بخش چهارم این آزمون خود دو قسمت را در بر گرفته است. در قسمت اول سوالات استعداد منطقی طرح شده و شرکت کنندگان تمامی گروه‌های امتحانی به جز فنی و مهندسی باید به آن پاسخ دهند. قسمت دوم این بخش نیز سوالات استعداد تجسمی را در بر گرفته که به طور ویژه مخصوص شرکت کنندگان در گروه امتحانی فنی و مهندسی است.

دفترچه شماره ۳ آزمون کنکور دکتری تخصصی ۱۴۰۳ به سوالات و دروس تخصصی اختصاص یافته و تمامی کد رشته‌های امتحانی باید به آن پاسخ دهند. برای پاسخگویی به سوالات این دفترچه برای داوطلبان گروه‌های آزمایشی علوم انسانی، کشاورزی و منابع طبیعی، هنر، دامپزشکی و زبان ۱۰۵ دقیقه زمان تعیین شده است.

در حالی که شرکت کنندگان در گروه‌های آزمایشی علوم پایه، فنی و مهندسی باید در مدت زمان بیشتری یعنی حدود ۱۳۵ دقیقه به سوالات پاسخ صحیح ارائه دهند.

مدت زمان کنکور دکتری تخصصی 1404

کنکور دکتری تخصصی مهندسی کامپیوتر 1404

کنکور دکتری کامپیوتر شامل گرایش های نرم افزار (2354) معماری سیستم های کامپیوتری (2355) هوش مصنوعی (2356) شبکه و رایانش (2357) مهندسی فناوری اطلاعات (2358) می‌باشد، که بر اساس مصوبه شورای سنجش دروس آزمون همه گرایش های ذکر شده به سه دسته از دروس تقسیم می‌گردد.

  • زبان عمومی (ضریب 1)
  • استعداد تحصیلی (ضریب 1)
  • دروس تخصصی (ضریب 4)

دکتری کامپیوتر در 10 ترم قابل اتمام است اما ممکن است تا 14 ترم نیز به طول انجامد که می‌توان گفت با توجه به وضعیت و شرایط دانشجو بین 5 تا 7 سال زمان آن متفاوت است.

 

همچنین هر گونه سوالی در مورد کلاس‌های آنلاین کنکور کامپیوتر و یا تهیه فیلم‌ها و یا رزرو مشاوره تک جلسه‌ای تلفنی با استاد امین شکری دارید می‌توانید به طرق زیر از تیم پشتیبانی بپرسید:

کانال تلگرام نکته طلایی: @noktetalaee

به این مقاله امتیاز دهید